Monday, June 13, 2011

Rejab - Bulan Allah


RISALAH
-EDISI JUMAAT-
10 REJAB 2011
10 JUN 2011

~BULAN ALLAH~

Apabila kita meneliti kepelbagaian sumber yang ada di tangan ulama, didapati Rejab ada
keistimewaannya tersendiri. Tidak hairanlah inti sari (matan) hadis “Rejab bulan Allah,
Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku..” disokong oleh ulama muktabar. Antaranya,
Imam Hibbatullah bin Mubarak, yang meriwayatkan keistimewaan Rejab berdasarkan
sanadnya yang jelas sebagaimana yang direkodkan oleh Syeikh Abd Qader al-Jaylani dalam
al-Ghunyah.

Oleh itu, amat baik jika diperhatikan siapa beliau dan bagaimana kualiti sanad yang diriwayatkannya. Tambahan pula, matan hadis terbabit tidak bertentangan dengan nas alQuran. Sebaliknya selari dengan perisytiharan Allah S.W.T pada surah al-Taubah ayat 36
mengenai empat bulan haram yang dimaksudkan: Rejab, Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharam.
Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya menyifatkan Nabi s.a.w menegaskan Rejab adalah bulan
Allah, iaitu bulan ahlullah. Dikatakan penduduk (mukmin) Tanah Haram itu ahlullah kerana
Allah yang memelihara dan memberi kekuatan kepada mereka.

Imam al-Thabrani meriwayatkan daripada Anas bin Malik, apabila tibanya bulan Rejab,
Baginda mendoakan: “Ya Allah, berkatilah hidup kami di bulan Rejab dan Syaaban dan
sampaikan (hayat) kami kepada bulan Ramadan.” Imam al-Thabrani meriwayatkan daripada
Abu Hurairah, Nabi s.a.w tidak menyempurnakan puasa sebulan selepas berlalunya Ramadan kecuali pada Rejab dan Syaaban. Al-Hafiz al-Haitsami dalam Majma’ al-Zawa’id turut
meriwayatkan mengenai kelebihan Rejab. Walaupun dengan sanad daif, ia sudah memadai
untuk menepati spesifikasi kelebihan beramal dan meningkatkan hemah diri.

Hal ini jelas sebagaimana diakui fuqaha dan ahli hadis menerusi kenyataan Imam alNawawi dalam kitab al-Arba’ien. Lebih kukuh, Imam Muslim meriwayatkan daripada Uthman bin Hakim al-Ansari, beliau (Uthman) pernah menanyakan Said bin Jubayr mengenai
puasa Rejab (pada bulan Rejab). Said menjawab: “Aku mendengar Ibn Abbas mengatakan:
“Rasulullah s.a.w berpuasa Rejab sehingga kami menyangka Baginda tidak berbuka (terus menerus berpuasa) dan Baginda berbuka sehingga tidak nampak berpuasa.” (Sahih Muslim)
Imam al-Nawawi mengatakan: “Apa yang zahir daripada ucapan Sa’id bin Jubayr itu menjadi bukti tiada tegahan untuk berpuasa padanya (Rejab) kerana bulan berkenaan. Bahkan
kedudukannya sama mengikut baki bulan Islam yang lain.

Tidak ada larangan untuk melakukan ibadat puasa di bulan Rejab, tidak pula disunatkan
kerana bulannya. Tetapi apa yang disunatkan ialah kerana kesunahan puasa terbabit. Imam
Abu Thayyib al-Azhim juga mengatakan: “Dalam Sunan Abi Daud direkodkan Nabi s.a.w
menggalakkan kita berpuasa di bulan yang haram. Rejab adalah satu darinya.”

Al-Hakim meriwayatkan daripada Nubaisyah: “Seorang lelaki menanyakan Nabi SAW,
wahai Rasulullah! Kami memberi persembahan (kepada berhala) di zaman Jahiliyah. Maka
apa pula yang harus dilakukan di bulan Rejab ini. Baginda menjawab : “Sembelihlah binatang ternakan kerana Allah di mana-mana bulan sekalipun. Lakukanlah kebaikan kerana
Allah dan berilah makanan.”

Imam al-Baihaqi meriwayatkan daripada Imam Syafie berbunyi: “Telah sampai kepada
kami Syafie mengatakan: Sesungguhnya doa itu mustajab pada lima malam; malam Jumaat,
malam Aidiladha, malam Aidilfitri, malam pertama bulan Rejab dan malam nisfu Syaaban.”

Berdasarkan kepada penyelidikan, Rejab mempunyai pengertian dalam kelasnya yang
tersendiri. Sumber hukum melalui al-Quran, hadis dan keterangan ulamak salaf memberitahu kita bahawa di sana ada hadis sahih, hasan, mursal, marfuk, daif, daif jiddan, wahin
(amat lemah) dan palsu berkaitan Rejab. Oleh itu, setiap isu dan dalil harus difahami secara
menyeluruh lagi mendalam agar kita tidak tersasar daripada landasan yang benar. Dalil
yang jelas, terang lagi bersuluh sepatutnya diamalkan. Dalil yang lemah boleh dijadikan
bahan sokongan dan penambahbaikan dalam sesuatu amalan, sementara dalil palsu ditinggalkan.

Sempena sepertiga Rejab yang mulia, renunglah, setakat mana ilmu kita. Berapa banyak
yang diamalkan dan di mana pula keikhlasan kita? Alangkah manisnya apabila kita dapat
menyatukan ibadat solat, puasa, zikir, tasbih, tahlil, tahmid, qiyam, bersedekah dan kebaikan lain di bulan Rejab. Semoga amalan Rejab ini menjadi pemangkin untuk mereka yang
benar-benar dahagakan kebesaran dan keagungan Allah.

Pencarian hakikat Rejab sebenarnya bermula dan berakhir dengan kesucian hati kita. Sucikan suapan, pakaian dan perbuatan kita. InsyaAllah sinar keagungan Rejab mampu menjadi
milik kita secara hakikatnya.

sumber dari : http://al-islam.wikidot.com/bulan-rejab

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...