Saturday, August 23, 2008

Demonstrasi bantah ganti Songkok..

Pada 20 ogos yang lalu, MPP UIAM telah mengadakan demonstrasi membantah penggantian songkok dengan mortar untuk majlis konvokesyen. Seramai 100 orang mahasiswa berkumpul untuk menyatakan rasa tidak puas hati mereka terhadap isu ini.




Momentumuiam sangat tidak bersetuju dengan penukaran ini kerana ia melibatkan identiti UIA itu sendiri. Pemakaian songkok ini juga yang membezakan UIA dengan yang lain. Jika kita mengetahui songkok ini dipakai adalah untuk menyatakan lambang Universiti Islam itu sendiri selain melambangkan orang Melayu itu sendiri.




Ramai yang momentum bertanyakan tentang isu ini hatta pensyarah sendiri juga menyatakan rasa tidak setuju mereka terhadap isu penggantian songkok ini. Ada juga mahasiswa itu sendiri memasuki UIAM kerana uniknya konvokesyen memakai songkok. Malah mahasiswa luar Negara dan bukan Islam pun selesa dengan pemakaian songkok ini. Tidak timbul isu tidak selesa dan sebagainya. Sekurang-kurangnya masyarakat boleh mengenali identiti Islam itu sendiri.




Isu yang lebih besar di sini adalah duit yang digunakan oleh UIA untuk menggantikan songkok ini. Setiap semester, mahasiswa mengadakan banyak program untuk kemasyarakatan dan program dalam university yang tidak terkira banyaknya. Jika dilihat perkara ini, tidak mustahil banyak program UIA akan dikurangkan dan diketatkan prosedur untuk menjalankan program. Realiti sekarang pun memang begitu.




Maka pihak UIAM perlu mengkaji semula penggunaan mortar untuk konvokesyen akan datang. Selain isu identiti, ia juga adalah isu duit yang terlalu banyak dibelanjakan untuk itu sehinggakan pesta konvokesyen tahun ini dilihat nampak tidak meriah seperti dulu.




Layari juga http://www.malaysiakini.com/news/88153

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...