Friday, March 19, 2010


TITIK PERMULAAN KEARAH KEBANGKITAN


Dalam kekalutan sosio-politik Negara yang semakin celaru, PKPIM UIAM seharusnya tidak lemah dalam mendepani rencam ini. Malah kita seharusnya menggandakan usaha untuk mengajak masyarakat kepada gagasan yang didokong PKPIM keseluruhannya iaitu ‘Ta’dib Kepemudaan’ yang bertunjangkan prinsip perjuangan ‘amar makruf nahi munkar’ selari dengan usaha kita kearah menancap akar aqidah dan tarbiyyah ke dalam diri dan masyrakat sekelilingnya. Belum terlambat untuk kita bangkit memperbetulkan mana-mana yang bengkok, menampung mana-mana yang lompong dan memperkasakan mana-mana yang sudah elok.

Justeru, menurut Ustaz Hasan Al-Bana, terdapat beberapa keperluan yang perlu bagi mencapai agenda kebangkitan. Dalam ‘Hala tuju dakwah kita’, beliau telah menyebut,

“Pembentukan dan pembinaan sebuah bangsa, merealisasikan sebuah impian dan memperjuangkan sebuah prinsip memerlukan seluruh bangsa dan atau sekurang-kurangnya sekumpulan manusia yang mahu mencapai cita-cita ini memiliki jiwa yang benar-benar kental yang dapat dilihat melalui beberapa aspek iaitu:

1. Kemahuan tinggi yang tidak mampu digugat oleh kelemahan.
2. Kesetiaan sejati yang tidak mengenal erti kompromi dan pembelotan.
3. Pengorbanan agung yang tidak mengenal erti tamak dan kedekut.
4. Memahami prinsip, meyakininya, menghormatinya, tidak melakukan kesilapan, tidak terseleweng, tidak berkompromi dan tidak terpengaruh dengan prinsip lain.

“dengannya hanya memiliki kesemua asas yang berbentuk rohani ini dan dengan memiliki kekuatan rohani yang agung akan tertegak sebuah prinsip dan akan mampu membentuk jiwa bangsa yang bersemangat waja dan akan bermula kembali suatu kehidupan bagi mereka yang telah sekian lama tidak merasainya.

“Mana-mana bangsa yang kehilangan keempat-empat sifat ini ataupun pemimpin dan pendokong pembaharuannya kehilangan sifat-sifat ini, bangsa ini adalah bangsa yang tidak berharga dan malang. Bangsa ini tidak akan mampu mencapai kejayaan dan tidak akan dapt merealisasikan impian mereka. Mereka akan hanya hidup dalam dunia sangkaan, khayalan dan impian.”sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).” (Maksud Yunus:36)

Justeru, janganlah ada rasa rendah diri sebagai anak muda. Kekalahan dalam aspek psikologi dikalangan kita hanya akan menjadikan kita hina sebagai Muslim. Usaha yang harus dilakukan sekarang adalah penjanaan semula tenga positif yang membangkit nilai diri yang positif dan berjiwa perkasa. Yakinlah, mana-mana bangsa yang punya percaya diri yang tinggi dengan keupayaannya sebagai pendakwah muda serta mengetahui jalan kearah kejayaan sudah tentu kejayaan mereka tidak dapat disangkal oleh hukum Allah S.W.T. yang adil. InsyaAllah dan wassalam.

Rujukan:

Abdul Hamid Al-Ghazali. (2004). Perkara Asa dalam Agenda Kebangkitan Ummah:Kajian Berdasarkan Gagasan Imam Al-Bana. Selangor: Penerbitan Teras Bakti.

Mimosa @;--

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...