Monday, December 27, 2010

Introspeksi Diri

Bismillahirrahmanirrahim..

Dari langit angkasa kelihatan lautan luas yang begitu besar meliputi hampir satu pertiga bumi secara keseluruhannya. Maka tersangat banyaklah jumlah hidupan yang menghuni di dalamnya hingga tidak mampu dihitung lagi, termasuklah yang terdiri daripada pelbagai spesis ikan dan sebagainya.

Kelibat kapal-kapal besar yang belayar khususnya untuk menangkap hidupan-hidupan laut ini sudah pasti sudah tidak kelihatan lagi, ataupun sudah menjadi terlalu kecil jika dilihat dari celah awan yang sangat tinggi. Kapal itu sudah menjadi terlalu kerdil jika hendak dibandingkan dengan luasnya lautan dalam itu.

Namun apa yang pasti dengan menggunakan kapal yang moden dan besar, tentulah jumlah tangkapan yang dapat kita perolehi adalah jauh lebih besar dan banyak bukan? Jika hendak dibandingkan dengan mereka yang hanya menggunakan pancing sahaja.

Bahkan dengan jumlah hasil yang begitu banyak juga, ianya bukan sahaja dapat dinikmati oleh kita seorang sahaja, malahan orang lain juga dapat merasainya hasil jumlah tangkapan kita yang besar itu.

Demikianlah sebuah analogi ringkas yang mungkin dapat kita buat bagi menggambarkan kita dan dunia ilmu yang sedang kita ‘selami’ kini. Ilmu itu tersangat banyak dan terbentang begitu luas umpama banyaknya jumlah hidupan laut seperti yang kita gambarkan tadi. Sementara diri kita pula bolehlah digambarkan seperti jentera-jentera yang sedang berusaha mencari hasil laut yang lumayan itu.

Cuma persoalannya sekarang ialah, adakah kita merupakan sebuah kapal yang sudah bersedia dengan pelbagai alatan-latan yang canggih dan moden untuk meredah samudera luas itu mencari khazanah hidupannya yang sangat bernilai? Ataukah kita hanyalah sebuah bot kecil yang hanya bersedia untuk menangkap beberapa ekor ikan sahaja.

Kita boleh fikirkan..namun apa yang pasti, ‘alatan-alatan’ kita itu dapat ditukar dengan ‘pengubahsuaian’ yang lebih baik bukan? Semoga pembelajaran dan usaha kita mencari ilmu dalam semester ini menjadi lebih baik berbanding pada musim-musim yang lalu J

Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan

“Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku”

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...