Thursday, October 27, 2011

Seminggu Sebuah Buku -Merawat 7 Penyakit Hati



Tajuk Buku : Merawat 7 Penyakit Hati

Penulis :Syed Mahazir Shariff Ahmad

Terbitan/ Tahun : Pustaka Azhar/2008

Hati adalah tempat bersemayam segala perasaan; suka, duka, cinta, benci, marah, buruk sangka, ingin dipuji dan sebagainya. Perasaan-perasaan ini bergolak dan berubah sangat cepat di dalam hati. Jika hati dikuasai oleh perasaan positif, amal yang lahir adalah kebaikan. Namun, jika ia dikuasai oleh perasaan negatif, amal yang lahir adalah keburukan. Kerana itu, Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya di dalam diri manusia ada sebuah jasad. Jika ia baik, akan baik seluruh amal manusia. Jika ia rosak, akan risaklah seluruh amalnya. Ketahuilah, ia adalah hati, (Hadis Riwayat Ahmad).

7 penyakit hati yang disebutkan di dalam buku ini ialah membanggakan diri (al-‘ujub), terpedaya dengan perasaan sendiri (al-ghurur), sombong atau bongkak (at-takabbur), suka menunjuk-nunjuk (al-riya’), buruk sangka (su’ al-zhann), kikir (al-syuhh) dan dendam (al-hiqd).

Hati dan perasaan merupakan sesuatu yang tersembunyi. Tidak ada sesiapa yang dapat melihat isi hati seseorang melainkan Tuhan yang Maha Esa. Hati perlulah diberi didikan yang baik dan sempurna agar ianya terbentuk mengikut syariat Islam. Oleh itu, kita perlulah mempelajari cara-cara menjauhkan penyakit-penyakit hati agar kita tidak terlajak sehingga perlu mengubati hati. Sesungguhnya mencegah adalah lebih baik daripada mengubati.

Sesiapa yang memiliki azam yang kuat agar hatinya bersih tak ternoda, sehingga melahirkan amal-amal soleh nan mulia, buku ini amat berharga sekali untuk dibaca.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...