Thursday, December 4, 2014

KAJIAN POLA PENGUNDIAN & ISU SEMASA - MAHASISWA UIAM MAHUKAN PILIHANRAYA KAMPUS BERSIH

KENYATAAN MEDIA PKPIM
KAJIAN POLA PENGUNDIAN & ISU SEMASA - MAHASISWA UIAM MAHUKAN PILIHANRAYA KAMPUS BERSIH


18 November 2014
Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) mahukan Pilihanraya Kampus (PRK) pada Khamis ini diadakan secara bersih dan menolak campur tangan pentadbiran dan pengaruh politik luar di dalam universiti mengikut kajian Biro Advokasi dan Penyelidikan, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Cawangan UIAM Gombak.
Sejumlah 58.49% daripada 106 responden menyatakan ketegasan mereka untuk tidak bersetuju campur tangan politik luar dalam satu kajian soal selidik yang dijalankan, antara 27 Oktober hingga 10 November yang lalu.

Kajian berkenaan juga mendapati, 58.49% responden percaya terdapat pengaruh kuasa luar yang mengatur pembinaan “Fountain” UIAM yang baru dan menganggapnya adalah suatu pembaziran kerana masih terdapat fasiliti UIAM yang rosak tapi masih belum dibaiki.
Mahasiswa UIAM jelas menolak agenda pembodohan mahasiswa apabila 53.77 % responden bersetuju bahawa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UIAM sesi 2013/2014 dikongkong oleh pihak pentadbiran dan terdapat manipulasi dalam pemilihan jawatankuasa tertinggi MPP pada sesi tersebut. Manakala, hanya 19.18 % tidak bersetuju dan selebihnya tidak pasti. Berikutan beberapa siri pembatalan program ilmiah oleh pihak HEP UIAM, 50.00 % mahasiswa percaya Akta Hasutan dan AUKU telah mengekang kebebasan akademik dibandingkan dengan hanya 16.14% memilih sebaliknya diikuti 34.91% mahasiswa tidak pasti.

Meskipun, rata – rata mahasiswa “anti” kepada campur tangan pihak pentadbiran, tidak semestinya mahasiswa UIAM menyokong proksi Pro Mahasiswa We Unite For Islam (WUFI) . Berikutan penganjuran Jelajah Mahasiswa pada 6 November yang lalu telah menyebabkan kesesakan lalu lintas, ramai mahasiswa UIAM menyatakan ketidakpuasan hati mereka. 30.18% respoden percaya WUFI adalah ekstrem dalam menyatakan pendirian politik manakala 21.7% tidak percaya dituruti dengan 49.06% mahasiswa tidak pasti. Malahan, gerakan “Pray4IIUM” tidak mendapat sambutan dalam kalangan mahasiswa UIAM. 37.74% responden yakin bahawa kempen tersebut tidak mencapai objektifnya berbanding hanya 16.98% responden percaya bahawa objektif tersebut berjaya.
WUFI bakal menghadapi saingan sengit pada Pilihanraya Kampus kali ini. Hanya 32.07% responden mengundi untuk menyokong calon WUFI , 33.96 % responden memilih untuk menyokong proksi lain yang bertanding pada pilihanraya kampus UIAM kali ini seperti Ikram Siswa, Independent Students' Front (Instef), Pembina, Wawasan dan Pro-Aspirasi. Manakala 33.96% merupakan pengundi atas pagar.

Tinjauan tersebut turut menunjukkan 84.91% responden akan mengundi seseorang calon berdasarkan kredibiliti dan prestasi, manakala 8.49% responden memilih berdasarkan proksi yang diwakili, dan diakhiri dengan 6.63% responden memilih berdasarkan faktor lain seperti penampilan, wajah atau faktor rakan.

Penglibatan sekumpulan 10 orang penyelidik muda dalam kalangan mahasiswa UIAM yang melakukan kajian dan penyelidikan tersebut bertujuan bagi mendapatkan pola pengundian dan isu semasa menjelang PRK UIAM. Kajian itu meliputi responden pelajar Tahun Satu (30.19%) , Tahun Dua (33.02%), Tahun Tiga (21.07%) dan Tahun Empat (15.09%) dari semua kuliyyah.
 
Untuk mendapat gambaran lebih jelas, Jemput baca info grafik di link Info Grafik Statistik Kajian PRKUIAM 2014

Mohd Najmuddin bin Abdul Razak
Exco Advokasi dan Penyelidikan
Pkpim Uiam Gombak

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...