Saturday, December 23, 2006

Khabar-Khabar Angin: Siapa yang betul dan Siapa yang salah? –Siri 1

Sudah tiga bulan calon-calon PRK 06 yang diangkat melalui undian oleh mahasiswa UIAM sebagai pemimpin pilihan tergantung tak bertali. Dan sudah tiga bulan jualah warga mahasiswa kampus Taman Ilmu dan Budi hilang kemudi. UIAM seolah anak ayam kehilangan ibunya, sebuah kapal tanpa nakhoda, sebuah negara tanpa kepemimpinan. Semuanya gara-gara keenganan pihak berwajib untuk mengesahkan kabinet MPP hasil permesyuaratan di kalangan pemimpin-pemimpin pilihan mahasiswa UIAM yang menang di dalam PRK 06 yang lepas.

Isu ini ibarat bangkai yang tidak dapat disembunyikan lagi kebusukannya setelah sebegitu lama dibiarkan. Lantas timbullah khabar-khabar angin berlegar di serata ruang ceruk UIAM malah sudah pun terlepas keluar daripada Taman Ilmu dan Budi ini.

Ada perkhabaran yang menyatakan bahawa sebenarnya pemimpin-pemimpin yang memenangi PRK 06 UIAM yang lepas tidak sehaluan di dalam permesyuaratan percaturan posisi di dalam kabinet MPP UIAM. Ini menyebabkan mereka gagal bersepakat di dalam hal ini. Natijahnya, mereka gagal mengemukakan sebarang cadangan kabinet untuk disahkan oleh pihak berwajib UIAM. Maka atas sebab itulah pengesahan kabinet MPP UIAM belum lagi muncul tiba.

Namun begitu, perkhabaran ini disangkal oleh pemimpin-pemimpin pilihan mahasiswa UIAM dengan menyatakan bahawa mereka telah mencapai kesepakatan di dalam percaturan posisi kabinet MPP. Ini dibuktikan dengan mengemukakan bukti bahwa kesepakatan mereka adalah hasil daripada permesyuaratan yang diadakan di kampus UIAM Kuantan, sembilan hari selepas keputusan PRK 06 diumumkan.
Melihatkan kepada tempoh masa pengesahan yang berlarutan untuk beberapa lama, malah mereka sendiri sudah pun mengutarakan isu pengesahan kabinet MPP di hadapan Rektor UIAM sendiri di dalam majlis jamuan hari raya bersama beliau.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...