Tuesday, August 12, 2008

NGO kecam protes forum 'peluk Islam'

Apa nak jadi dengan dunia Islam sekarang? Begitulah persoalan yang terdetik di dalam fikiran momentum akan isu yang semakin menjadi-jadi di negara kita ini. Satu isu tidak habis dibicarakan lagi, sudah sampai isu terbaru. Perkara ini jika tidak dibendung boleh menyebabkan perisitwa 16 Mei berulang lagi. Nauzubillah.. Ini adalah kenyataan gang Islam Liberal terhadap isu forum 'memeluk islam' ini.


Persatuan-persatuan bukan kerajaan (NGO) memberikan reaksi berbeza-beza terhadap tindakan ratusan penunjuk perasaan yang mengganggu sehingga terhenti forum memeluk Islam anjuran Majlis Peguam kelmarin.

Sisters-in-Islam (SIS), Pusat Kewartawanan Independen (CIJ) dan Jawatankuasa Bersama untuk Kesetaraan Gender (JAG) kesal dengan bantahan itu.

Ketiga-tiga badan itu mencadangkan kerajaan menggalakkan dialog terbuka dalam masyakat berhubung isu pertukaran agama yang menjadi bidang kontroversi akibat pertindihan bidang kuasa mahkamah-mahkamah sivil dan syariah.

SIS dan JAG mengutuk keras tindakan penunjuk perasaan yang menghentikan forum ketika ia sedang berlangsung dan juga “tindakan pelampau” yang membaling bom petrol ke arah bekas rumah presiden Majlis Peguam, S Ambiga.

Rumah itu kini dihuni naib ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada hari yang sama.

SIS dan JAG berpendapat rakyat Malaysia berhak untuk membincangkan mana-mana dasar atau undang-undang negara yang melibatkan kepentingan dan hak rakyat.

SIS dalam kenyataannya hari ini berkata, forum “Memeluk Islam” berjalan dalam pengetahuan jabatan agama, malah dua pagawai jabatan itu dijadualkan hadir sebagai ahli panel, tetapi menarik diri di saat akhir.

Persatuan itu berkata polis tidak sepatutnya tunduk kepada taktik kekerasan yang mahu mengganggu perbincangan yang dilakukan dengan aman dan matang.

Pemimpin negara, tambahnya, patut memainkan peranan meredakan ketegangan.

“SIS juga sangat kecewa dengan parti-parti politik yang sering melaungkan hak asasi manusia, suara rakyat, hak memberi pendapat dan sebagainya, yang jelas telah gagal dalam menyambut seruan mereka sendiri dan menyalahi manifesto yang mereka janjikan kepada rakyat,” katanya.

Kenyataan ini dipercayai merujuk pembabitan pemimpin-pemimpin PKR dan PAS, bersama Umno, dalam perhimpunan di Leboh Pasar, Sabtu lalu.

CIJ pula berkata semua rakyat Malaysia mempunyai hak mempersoalkan “keanehan” undang-undang dalam negara dalam bab memeluk Islam.

“Hak mempersoalkan aspek pentadbiran dan undang-undang untuk menjamin keadilan untuk semua mesti dilihat bukan mempersoalkan agama dan tidak dibuat dengan mempertaruhkan keharmonian negara,” kata persatuan itu kenyataannya hari ini.

Sementara itu Teras Pengupayaan Melayu (Teras) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengulangi desakan popular kebanyakan NGO Islam supaya dialog itu tidak dijalankan secara terbuka.

Teras mencadangkan “saluran khas” agar semua pihak dapat menyampaikan aduan dan pandangan mereka mengenai hal-ehwal Islam.

“Kami bertegas bahawa jika perbahasan dan pernyataan secara bebas diberi kepada sesiapa sahaja; dan (hak) menyalurkan pandangan kepada orang ramai secara terbuka, ini akan mencetuskan salah faham dan prasangka, serta ketegangan yang merbahaya,” kata presidennya Mohd Azmi Abdul Hamid.

Exco penerangan PKPIM Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata isu-isu sebegini mesti dibincangkan tetapi belay meletakkan syarat perbincangan mesti dilakukan secara tertutup

“Mungkin Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bersama-sama NGO Islam perlu duduk semeja dan menganjurkan perbahasan dalam hal ini, bukan (membiarkan) dianjurkan oleh mereka yang celaru dan 'opurtunis' dalam masyakat kita,” kata Mohd Saifullah.

1 comment:

Anonymous said...

Im bored) lets play three word story =)

Three word story is a game in which a story is built by multiple people, who use three words each turn. It is a common favorite of forum gamers, since it is easy to explain and play in a linear, structured fashion. An example game goes as follows:
* A fat man...
* ... walked into a...
* ... car and it...
* ... was very painful...
* ... but he jumped...
* ... back up and...
* ... dug a really...
* ... small cave that...
* ... had two red...
* ... cats coming out...
* ... from some smoke...
* ... though a blue...
* ... streak speeds by...
* ... forcing twenty wayward ...
* ... evidences of fright...

ok =)?
Ill begin:

I opened the door...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...