Wednesday, September 2, 2009

RON: Kefahaman Ringkas dan Asas Perbincangan

Saya percaya keputusan yang diambil ini telah melalui siri perbincangan dan diskusi yang mengambil kira sebahagian besar dimensi yang sepatutnya. Dalam ketikdak tentuan politik semasa, adalah mustahil untuk pihak kerajaan mengemukakan sesuatu keputusan yang bakal membangkitkan amarah rakyat tanpa asas dan sebab yang kukuh.

Justeru, rakyat keseluruhannya diminta agar bertenang dan tidak mudah melatah. Sebaiknya, kita disaran agar mendapatkan maklumat yang tepat berhubung isu ini dari sumber yang authentic dan seterusnya membenarkan proses penilaian dilaksanakan dengan waras.

Oleh itu persoalan utama yang perlu dijawab adalah, adakah kita benar-benar mengerti apakah yang dimaksudkan dengan RON? Apakah fungsi dan kriterianya?

Sebelum berbicara mengenai RON, perlu diperingatkan bahawa RON bukanlah satu-satunya pertimbangan yang diambil kira dalam membuat penilaian terhadap seseuatu jenis minyak tersebut. Kualiti sama ada berplumbum atau tidak (Kerajaan Malaysia telah tidak lagi membenarkan pengeluaran petrol yang berplumbum bagi memastikan kesejahteraan alam dipelihara) dan keperluan dan tujuan pengguna yang pelbagai juga memainkan peranan. Terdapat minyak yang diformulakan bagi tujuan fuel economy (penjimatan minyak) dan ada juga sebagai power enhancing (peningkatan kuasa).

Secara ringkas, RON adalah singkatan kepada Research Octane Number atau Kajian Nombor Oktan. Octane Number bermaksud ketahanan minyak sebelum ianya meletup atau dinyalakan di dalam enjin. Ini bermakna rating yang lebih tinggi adalah lebih susah untuk dinyalakan atau diletupkan berbanding rating yang lebih rendah.

Pemilihan RON bergantung kepada prestasi enjin kereta. Kebiasaannya, enjin kereta yang berprestasi tinggi memerlukan RON yang lebih tinggi. Ini penting bagi mengelakkan letupan pra matang iaitu letupan sebelum nyalaan spark plug yang umumnya dikenali sebagai ‘knocking’.

‘Knocking’ terjadi akibat daripada tekanan enjin yang terlalu tinggi, nyalaan spark plug yang terlalu awal dan campuran angin dan minyak yang terlalu panas. Kejadian ‘knocking’ yang kerap boleh menjejaskan kelancaran enjin kereta.
A
Walau bagaimanapun, kebanyakkan kereta yang ada sekarang masih direka menggunakan RON92. Produa sebgai contoh mengeluarkan banyak model yang hanya memerlukan penggunaan RON92. Satria GTi antara model Proton yang menggunakan RON97.

Penggunaan RON yang lebih tinggi dari spesifikasi yang diperlukan adalah tidak mengapa. Cumanya, kita akan berbelanja lebih dari yang sepatutnya. Justeru, pengenalan RON95 pada ketika ini amatlah bertepatan memandangkan pilihan pengguna bagi jenis di awal antara RON92 dan RON97 adalah amat terhad dan kebiasaannya mereka memilih RON97 kerana ia adalah yang paling hampir dan bersesuaian dengan spesifikasinya. Jepun adalah salah sebuah negara yang telah lama memperkenalkan minyak jenis ini.

Namun, bagi isu pemberhentian pengeluaran RON92 dari pasaran tempatan adalah sangat mengecewakan. Ini kerana RON92 mewakili sebahagian besar rakyat yang berpendapatan rendah dan mereka yang menghuni di kawasan luar bandar selain kelompok mahasiswa yang semakin meningkat tren penggunaan kenderaan di kampus.

Isu keperluan memperkenalkan semula RON92 dibincangkan pada artikle “Perkenal Semula RON92: Halusi Aspirasi Rakyat dan Mahasiswa”

ABU QASSIM NOR AZMI
Naib Presiden PKPIM

Sekretariat PKPIM Pusat
Lot 2965, Jalan Kampung Tengah 7,
Kampung Tengah, Batu 6 1/2, Jalan Gombak,
53100 Kuala Lumpur.
T: 03-61842286
F: 0361842285

E: aqna_86@yahoo.com
T: +6019-3565805

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...