Sunday, May 10, 2009

Laporan Seminar NATO dan polisi-polisinya di Asia.


4 April 1949 merupakan tarikh penting dalam sejarah politik dunia apabila termeterainya sebuah perjanjian North Atlantic Treaty selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua. Tertubuhnya NATO adalah sebagai badan yang menjaga keselamatan Negara-negara anggotanya yang mewakili blok demokrasi-kapitalis-liberal yang diketuai oleh Amerika Syarikat bagi menghadapi ancaman Negara-negara yang mewakili blok sosialis-komunis. Dengan kata lain, NATO memainkan peranan sebagai pakatan tentera dalam perang dingin (Cold War) bagi menentang musuh politiknya iaitu Kesatuan Soviet.

Walaupun begitu, peranan dan kerelevanan NATO mula dipersoalkan oleh ramai pemerhati dan penganalisis politik antarabangsa terutama selepas kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1989 yang memberi laluan mudah untuk Amerika menjadi satu-satunya kuasa besar dunia. Tersungkurnya Kesatuan Soviet menjadi titik tolak kepada dunia unipolar yang kita hadapi buat masa kini.

NATO sedang melaksanakan usaha-usaha meluaskan pengaruhnya di Benua Asia dengan menempatkan aset-aset tenteranya di perairan antarabangsa yang melingkungi Negara-negara Asia juga Negara-negara Islam seperti Palestin, Afghanistan, Iraq, Iran, Pakistan, Indonesia, Selatan Filipina dan Malaysia. ini selaras dengan pemerhatian banyak penganalisis politik dunia yang menjangkakan NATO bakal menjadi kuasa tunggal pakatan tentera sejagat, global army yang paling berkuasa dan berpengaruh di planet bumi ini.

Perubahan geopolitik global ini telah memanggil World Futures Online (WFOL.TV) dengan kerjasama Future Global Network (Malaysia), Warisan Melayu Riau (Indonesia), StopNato Network (Amerika Syarikat) dan rakan media, Perajurit untuk menganjurkan seminar NATO and Its Policies in Asia pada 5 Mei 2009 (Selasa) yang lalu bertempat di Sime Darby Convention Centre, Bukit Kiara, Kuala Lumpur.

Seminar yang diadakan pada ulang tahun ke-60 NATO bertujuan untuk mewujudkan kesedaran dan pemahaman tentang perubahan politik dunia yang sedang berlaku kini.

Seminar telah dihadiri oleh badan-badan Bukan Kerajaan (NGOs), para Diplomat dari pelbagai Negara dan individu perseorangan. PKPIM-ABIM-WADAH juga tidak ketinggalan untuk melibatkan diri dalam seminar penting ini.

Seminar telah dimulakan dengan ucapan pembuka oleh preseiden wfol.tv, En. Kazi Mahmood pada jam 5:00 petang. Antara panel-panel besar yang hadir membentangkan kertas kerja ialah:

1) En. S.M. Idris- “An Overview of NATO’s Policy and Role in Maintaining Security in Asia

2) En. IM Mohsin-“Political Implications on the Deployment of NATO’s Peace Keeping Troops in Affected War Zones-Israel, Palestine, Afghanistan, Iraq and Pakistan.”

3) Prof. Dr. Natzir Matlee-“The Dangers of NATO’s Presence in SEA.

4) Prof. Abdullah al-Ahsan-“NATO’s Expansionist Policy: OIC Response and Challenges.”

Ucapan penutup telah disempurnakan oleh En. Ahmad Azam Abdul Rahman selaku Pengerusi Future Global Network Foundation. Tindakan seterusnya selepas seminar ini adalah merangka gerak kerja untuk berkempen tentang NATO dan polisi-polisinya di Asia. Seminar berakhir pada jam 10:40 malam.

Rujukan:

Perajurit, Mei 2009.

8 Mei 2009 (Jumaat)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...