Wednesday, February 3, 2010

Dilema Pekerja Kilang Muslim:
Kewajipan Solat Jumaat lwn. Tuntutan Kerja


Beberapa tahun lepas sebelum penulis melanjutkan pelajaran ke Institut Pengajian Tinggi Awam di Malaysia, penulis pernah bekerja sementara di sebuah kilang memproses komponen-komponen komputer di Johor. Kebanyakkan para pekerja adalah terdiri daripada wanita Melayu dan warga asing yang berasal dari Bangladesh, Nepal, Indonesia, Myanmar dan sebagainya. Walaupun begitu, ada juga kilang yang kebanyakkan pekerjanya adalah lelaki Melayu yang sudah pasti beragama Islam.

Isu yang penulis ingin timbulkan pada penulisan kali ini adalah kepekaan dan sensiviti pihak majikan (khususnya bukan Islam) terhadap kewajipan masyarakat lelaki Muslim menunaikan solat secara spesifiknya solat Jumaat.

Daripada pemerhatian penulis semasa bekerja dahulu, kebanyakkan majikan yang bukan Muslim tidak mengambil peduli tentang perkara ini. Penulis menyaksikan sendiri bagaimana masyarakat khususnya lelaki Muslim tidak menunaikan solat Jumaat kerana terikat dengan waktu bekerja. Adapun waktu berehat tengahari disediakan, namun ia tidak mencukupi kerana selalunya hanya diberi tempoh selama setengah jam bermula pada jam 12 tengahari ataupun jam 1 petang. Sehingga di saat ini, keadaan ini tidak juga berubah.

Senario lain, bagi pekerja kilang yang masuk bekerja pada jam 3 petang, ditambah lagi jarak tempat tinggal berjauhan dengan kilang tempat mereka bekerja, mereka bertolak seawal jam 1 petang menaiki bas kilang yang disediakan. Sebagai contoh pekerja yang tinggal di daerah Kluang yang bekerja di Pasir Gudang ataupun Kulai terpaksa berulang alik selama hampir 2 jam untuk sampai ke tempat kerja. Sudah pasti pekerja lelaki Islam mahupun pemandu bas tersebut tidak sempat menunaikan solat Jumaat. Ini adalah kerana mereka mahu sampai di tempat kerja pada waktunya. Ketika inilah dilema melanda pekerja kilang lelaki Muslim, antara kewajipan solat Jumaat dan tuntutan kerja

Ramai pekerja sebenarnya mengeluh dengan keadaan ini. Bagi pekerja lelaki Muslim yang punya kesedaran tentang kewajipan menunaikan solat Jumaat ini, mereka dengan sengaja memohon cuti ataupun ponteng kerja demi menunaikan kewajipan yang satu ini. Ada juga yang berselang-seli mengambil cuti atau istilah lainnya ‘ponteng kerja’ kerana mengetahui bahawa meninggalkan solat Jumaat selama tiga kali berturut-turut di hukumkan sebagai Munafik.

Namun, permasalahannya sekarang, jika setiap minggu mereka mengambil cuti, bonus kerajinan akan dipotong dan mereka juga diberi amaran ataupun diberhentikan kerana prestasi kerja yang buruk. Ini menyebabkan dilema kepada ramai lelaki Muslim yang bergantung kepada pekerjaan tersebut bagi menampung keperluan hidup sendiri bagi yang bujang dan apatah lagi bagi yang sudah punya keluarga dan anak-anak. Kita sedia maklum untuk mendapatkan pekerjaan lain agak sukar buat masa ini akibat tempias krisis ekonomi dunia ke atas Negara yang belum pulih sepenuhnya.

Disebabkan itu, penulis yang juga mewakili Kesatuan Pelajar Islam Johor (KPIJ-PKPIM) ingin mencadangkan beberapa langkah bagi menyelesaikan kemelut yang membelenggu para pekerja kilang lelaki. Langkah-langkah tersebut adalah seperti berikut:-

1. Pihak majikan memberi kelonggaran khusus pada hari Jumaat bagi membolehkan pekerja-pekerja lelaki Muslim menunaikan solat Jumaat di masjid berdekatan. Pihak majikan boleh melaksanakannya dengan menyediakan waktu rehat yang lebih panjang seperti selama satu jam bermula pada jam 1 petang hingga jam 2 petang. Tempoh waktu sejam ini sudah mencukupi bagi para pekerja yang berkenaan untuk mendirikan solat Jumaat dan makan tengahari sebelum menyambung kerja.

2. Pihak majikan menukar dan menyelaras waktu cuti bekerja daripada hari Ahad kepada hari Jumaat. Umum mengetahui, hari bekerja di kebanyakkan negeri-negeri di Malaysia kecuali Kelantan, Terengganu dan Kedah adalah pada hari Sabtu dan Ahad. Sebaliknya, ketiga-tiga negeri yang disebutkan tadi bercuti pada hari Jumaat dan Sabtu. Ahad pula dijadikan hari bekerja. Bagi kebanyakkan kilang di Malaysia, waktu beroperasi adalah selama 6 hari, bermula pada hari Isnin hingga hari Sabtu. Ahad dijadikan hari bercuti. Dalam isu yang dibangkitkan ini, bagi membantu para pekerja Muslim menunaikan solat Jumaat yang wajib ke atas mereka, maka adalah elok jika hari bekerja ditukar daripada yang sedia ada kepada hari Sabtu hingga Khamis. Manakala, hari Jumaat diumumkan sebagai waktu cuti bagi seluruh operasi kilang-kilang di Malaysia.

Sebagai poin akhirnya, bagi pihak Kesatuan Pelajar Islam Johor (KPIJ-PKPIM), kami amat prihatin dengan permasalahan ini. KPIJ juga berharap isu yang ditimbulkan ini mendapat perhatian khusus pihak berautoriti dan majikan-majikan di setiap kilang seluruh Malaysia bagi menyelesaikan dilema yang membelenggu para pekerja terdiri daripada masyarakat Muslim terutamanya lelaki bagi menunaikan solat Jumaat. Kami amat berharap pihak majikan prihatin dengan para pekerja yang beragama Islam dengan memberi ruang kepada mereka menunaikan kewajipan yang termaktub kemas dalam ajaran agama Islam. Wallahu’alam.



Faridah binti Mohd Tap
Kesatuan Pelajar Islam Johor (KPIJ-PKPIM)

2 comments:

Anonymous said...

Yes if the truth be known, in some moments I can reveal that I jibe consent to with you, but you may be making allowance for other options.
to the article there is quiet a without question as you did in the decrease efflux of this demand www.google.com/ie?as_q=lyrics bike with no handlebars ?
I noticed the axiom you have in the offing not used. Or you functioning the pitch-dark methods of helping of the resource. I possess a week and do necheg

Anonymous said...

Yes if the truth be known, in some moments I can bruit about that I approve of with you, but you may be considering other options.
to the article there is quiet a question as you did in the go over like a lead balloon a fall in love with publication of this request www.google.com/ie?as_q=lyrics clementine washington ?
I noticed the axiom you have in the offing not used. Or you functioning the black methods of promotion of the resource. I have a week and do necheg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...