Monday, November 14, 2011

Hiking dan Rehlah

Tanggal 30 oktober 2011 yang lalu, PKPIM UIAM Gombak sekali lagi mengadakan program yang berunsurkan kesihatan jasmani iaitu aktiviti Hiking dan Rehlah. Ini bertujuan untuk mngeratkan silaturrahim sesama ahli di samping mengkader ahli-ahli baru PKPIM dalam meluaskan ukhuwah sesama warga UIAM, Gombak. Program ini diadakan di Bukit Broga dan Sungai Tekala.


Peserta-peserta program di tempat kan di surau mahallah Safiyyah (sisters) dan surau mahallah Bilal (brothers) yang bertujuan untuk memudahkan pergerakan pada awal pagi 30 oktober. Semua peserta diminta berkumpul di Tangga besar UIAM, Gombak pada jam 4.00 pagi bagi sesi taklimat dan pendaftaran. Bas mula bergerak dan bertolak ke Bukit Broga jam 4.30 pagi.

Tiba di kaki bukit pada jam 5.30 dan terus dimulakan dgn warm-up sebelum memulakan aktiviti mendaki. Seramai 47 orang peserta yang turut serta mendaki. Setibanya di puncak bukit, para peserta menunaikan solat subuh dan sarapan pagi di samping dapat melihat pemandangan matahari terbit. Alhamdulillah, semua peserta mendaki dan turun dengan selamat.

Pada jam 9 pagi, para peserta tiba di kaki bukit dan terus menaiki bas menuju ke Sungai Tekala untuk sesi kedua program ini. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang 30 minit. Setibanya di sana, aktiviti dimulakan dengan permainan bermodul seperti taaruf, pembahagian kumpulan, bermain harta karun (dalam sungai) dan banyak lagi. Dengan cara ini, ukhuwah antara peserta dapat disatukan malah dapat menambah kenalan di dalam kampus UIAM, Gombak itu sendiri.

Setelah penat dan puas menikmati suasana di atas bukit dan bersukan, peserta dihidangkan dengan makan tengahari yang menyelerakan. Setelah selesai menjamu selera, peserta diberi masa untuk aktiviti bebas seperti mandi-manda di sungai dan berkemas-kemas untuk pulang ke kampus Gombak.

Bas yang dinaiki peserta meluncur pulang ke Gombak pada jam 2 petang. Kepuasan jelas terpancar di wajah setiap peserta walaupun hakikatnya keletihan. Pihak penganjur sangat bersyukur dan berterima kasih bagi yang menjayakan program ini. Alhamdulillah, program Hiking & Rehlah ini berjalan lancar dan berakhir dengan jayanya. Semoga dengan usaha ini, ukhuwah yang terjalin bukan lah setakat di kaki bukit, di puncak bukit, mahupun di sungai malah ia terus berkembang dan subur di kampus Gombak. insyaAllah…


Subhanallah..keindahan di pagi hari..


di atas bukit Broga..


Bergambar kenangan sebelum turun dari bukit Broga..


Inilah yang dinamakan Hewi Perkasa!!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...