Monday, June 13, 2011

Seminggu sebuah buku -Membina Pelajar Cemerlang-Evolusi Pembelajaran Sepanjang Hayat


Tajuk : Membina Pelajar Cemerlang - Evolusi Pembelajaran Sepanjang Hayat

Pengarang : Tajul Ariffin Nordin, Roslee Ahmad dan Rahimawati Abdul Rahim

Bilangan muka surat : 222

Terbitan : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia Press

Di dalam buku ini telah dikhaskan satu bab yang bertajuk Pemakanan Seimbang untuk Pelajar Cemerlang. Pemakanan seimbang amat penting bagi tubuh badan seorang pelajar. Makanan yang diambil akan mempengaruhi pemikiran dan minda seseorang pelajar. Jika makanan yang diambil seimbang, seseorang pelajar itu akan dapat belajar dengan mudah tanpa menghadapi sebarang gangguan kesihatan.

Menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang cerdas. Oleh itu, seseorang pelajar itu perlu memilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan. Pemakanan yang sihat menitikberatkan 3 faktor utama iaitu halal, berkualiti dan berjadual. Makanan yang berkualiti adalah makanan yang mengandungi semua kandungan nutrien dan makanan berjadual pula ialah makan mengikut jadual. Tokoh-tokoh dunia dan agama seperti Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Imam Al-Ghazali, Imam Syafi’ie dan Rasulullah s.a.w. menitikberatkan amalan dan pemilihan pemakanan yang berkualiti demi kesihatan dan penjagaan minda.

Oleh itu, seorang pelajar haruslah mengetahui dan menguasai ilmu tentang pemakananseimbang agar boleh membuat pilihan yang baik dalam pemakanan demi memastikan kesihatan tubuh dan minda terjamin. Dengan pengambilan makanan yang baik, insyaALLAH seseorang pelajar itu akan cemerlang dalam pelajarannya seterusnya berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...